Numer POGOTOWIA ANTYSEPSOWEGO: 18 262 20 85  więcej info...

Stowarzyszenie nie udziela porad medycznych

"Jeśli zrezygnujesz z wolności na rzecz bezpieczeństwa,
nie będziesz miał żadnej z tych rzeczy"

Zaburzenia snu

Opublikowano: 20.08.2019 Autor: Marek Kleciak
Zaburzenia snu, które wpływają na naszą zdolność do zasypiania i / lub przesypiania nocy, nadmiernej senności lub nienormalnych wzorców snu.

Objawy:
Zmniejszenie sprawności intelektualnej i / lub fizycznej. Zmęczenie w ciągu dnia, drażliwość, depresyjny nastrój. Zakłócenia snu, zbyt długi sen, zbyt wczesne przebudzenie. zbyt mało głębokiego snu.

Przyczyny:
Organiczne (np. ból), przyczyny psychiczne (np. lęk, napięcie wewnętrzne, depresja, konflikty mentalne), stres, brak ruchu, przesunięcia czasowe (jet lag), zatrucie metalami ciężkimi (plomby z amalgamatem), dysbioza flory bakteryjnej jelit, nieprawidłowa higiena snu, zespół niespokojnych nóg, leki (np. hormonalne środki antykoncepcyjne (pigułki antykoncepcyjne), beta-adrenolityki, leki odchudzające - używki (alkohol, kawa, herbata, energy drinks, haszysz i marihuana) leki na tarczycę, leki przeciw chorobie Parkinsona).

Odżywianie / styl życia:
Optymalizacja stylu życia / higiena snu: Dzień: regularny codzienny rytm z przerwami, mało stymulantów, takich jak alkohol, kofeina i nikotyna, redukcja stresu, regularny trening na świeżym powietrzu. Zdrowe odżywianie: Niektóre osoby są wrażliwe na substancje naturalnie stymulujące nasz organizm. Występują one np. w małych ilościach w dojrzałych serach, bekonie, szynce, kiełbasie, kapuście kiszonej, bakłażanach, szpinaku i pomidorach. Jeśli te pokarmy są spożywane wieczorem, mogą przyczyniać się do zaburzeń snu. Korzystnie na sen wpływają np. ziemniaki, ryż czy musli

wieczór: umiarkowane sporty, spacery, lekki i wczesny posiłek (18 godzina), niski poziom alkoholu, odpoczynek, relaks; uporządkowane czasy snu i wstawania, przyjemne, ciche miejsce do spania. Brak jakichkolwiek urządzeń elektronicznych (np. radio) w pokoju, wyłączony router, telefon komórkowy w trybie lotniczym. Korzystanie z urzadzeń elektronicznych typu laptop, palmtop, telefon komórkowy zakończyć optymalnie najlepiej 4 godziny przed snem. Jeśli to niemożliwe jak najbardziej ograniczyć czas ich użytkowania łącząc się z internetem przez kabel a nie bezprzewodowo. Telefon bezprzewodowy wymienić na klasyczny na kabel. Zasłony nie przepuszczające światła. Łóżko nie przy kaloryferze, płaski w miarę twardy materac, regularnie zmieniana pościel. Wykluczenie badaniem bezdechu sennego, jeśli ten stwierdzono maska CpAP. Optymalna temperatura do spania: 16 stopni Celsjusza.

Mikroskładniki pokarmowe
: Oprócz leków ziołowych (np. waleriany) i melatoniny (dawkowanie: 1-5 mg, 30-45 minut przed pójściem spać) sen wspomagają również niektóre mikroelementy, takie jak magnez, witamina B6 i aminokwas L-tryptofan / 5-HTP (- Prekursor neuroprzekaźnika serotoniny i hormonu nasadowego melatoniny). Deficyt serotoniny jest omawiany w literaturze fachowej jako główny czynnik patogenetyczny.

Parametry laboratoryjne:
stosunek kinureniny / tryptofanu, tzw. profil neurostresu: Norepinefryna, adrenalina, dopamina, serotonina, glutaminian, GABA, profil kortyzolu (pomiary o godzinie 8/12/20), DHEA (pomiary o godzinie 8/20)

Suplementacja:
5-hydroksytryptofan (L-tryptofan) 100-400 mg Spożycie: 30-45 min przed snem. Uwaga: wskazany powolny wzrost dawki przez kilka dni., w ciężkich zaburzeniach snu do 400 mg

1000-3000 mg L-tryptofanu (spożycie: 30-45 min przed snem; w ciężkich zaburzeniach snu do 4000 mg)
Witamina C: 2g rano 2g wieczorem
Witamina B1: 10 mg
Niacyna 100-500 mg (rozpuścić w wodzie popijać w ciągu doby w niewielkich porcjach)
Witamina B5: 500 mg
Witamina B6: 10-50 mg
Kwas foliowy: 500 mikrogramów
Witamina B12: 500-2000 mikrogramów
Magnez: 400-800 mg (po południu, jedna dawka 45-60 min przed snem), również kąpiele w soli epsom.
Cynk: 10-20 mg (wieczorem)
Selen: 100-200 mcg (do śniadania)
Miedź: 1 do 2 mg nigdy razem z witaminą C! Odsłony: 729

Uwaga

Informacje zawarte na tych stronach nie są podręcznikiem medycyny, ani nie służą do diagnostyki lekarskiej. Są tylko zbiorem informacji dotyczących wspomagania leczenia oraz wrażają opinię ich autorów na podstawie art. 54.1 Konstytucji RP, która to gwarantuje im wolność do wyrażania swoich poglądów oraz pozyskiwania i rozpowszechniania informacji.
Sugestie zawarte tutaj zawarte są tylko i wyłącznie informacją, która może oczywiście być wykorzystana, ale każdy organizm może reagować inaczej.
Każde użycie opisanych substancji musi być skonsultowane z lekarzem. Autorzy nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za skutki zastosowania zawartych na tych stronach informacji.