Numer POGOTOWIA ANTYSEPSOWEGO: 18 262 20 85  więcej info...

Stowarzyszenie nie udziela porad medycznych

"Jeśli zrezygnujesz z wolności na rzecz bezpieczeństwa,
nie będziesz miał żadnej z tych rzeczy"

Zespół napięcia przedmiesiączkowego

Opublikowano: 30.07.2019 Autor: Marek Kleciak
     Kobiety w wieku rozrodczym często cierpią na różne fizyczne i psychiczne objawy w fazie lutealnej cyklu miesiączkowego. Można je podsumować pod postacią zespołu napięcia przedmiesiączkowego (PMS).

Objawy:
uderzenia gorąca, napięcia i obrzęk piersi, apetyt na słodycz, niestabilność afektywna, zaburzenia psychiczne, niekiedy nawet depresje. Objawy występują w drugiej połowie cyklu około 7-10 dni przed wystąpieniem miesiączki i zanikają wraz z początkiem miesiączki.

Możliwe przyczyny:
zaburzenia metabolizmu neuroprzekaźników (dopamina, serotonina) i zaburzenia równowagi hormonalnej (estrogeny, gestageny).

Klasyfikacja objawów PMS
: PMS-A (lęk): lęk, drażliwość, nerwowość. PMS-H (hyperhydration): przyrost masy ciała, obrzęk piersi, obrzęk. PMS-C (głód): łaknienie węglowodanów, wzrost apetytu, zmęczenie, migrena. PMS-D (depresja): depresja, dezorientacja, myśli samobójcze, letarg, bezsenność.

Odżywianie / Styl życia:
zbilansowana dieta o wysokiej zawartości błonnika i niskiej zawartości soli. Unikać słodyczy, kawy, alkoholu. 6-8 małych posiłków rozłożonych w ciągu dnia. 1 do 2 łyżek stołowych oleju lnianego dziennie. Dieta odgrywa kluczową rolę w rozwoju PMS. Badania Abrahama dotyczące nawyków żywieniowych kobiet z zespołem napięcia przedmiesiączkowego wykazały, że kobiety dotknięte PMS spożywały w porównaniu z bezobjawowymi kobietami

· 75% więcej prostych rafinowanych cukrów,
· 79% więcej produktów mlecznych,
· 78% więcej sodu
· 52% mniej cynku

Warto również zauważyć, że kobiety z PMS miały niższy poziom witamin z grupy B (zwłaszcza witaminy B6) we krwi niż kobiety bez objawów.



Mikroskładniki odżywcze:
Mikroskładniki odżywcze, takie jak wapń, magnez, GLA, 5-HTP i witamina B6 mają korzystny wpływ na objawy PMS. Witamina B6 odgrywa główną rolę w syntezie neuroprzekaźników w Ośrodkowym Układzie Nerwowym. Poprzez wpływ na metabolizm dopaminy i serotoniny, witamina B6 może znacząco poprawić objawy depresyjne, zmiany nastroju, bóle brzucha, obrzęki i zwiększoną drażliwość piersi. Skuteczność witaminy B w PMS potwierdza systematyczna analiza wcześniej opublikowanych, niepublikowanych, randomizowanych i kontrolowanych placebo badań (dziewięć badań obejmujących 940 pacjentów). Zalecana jest dzienna dawka 200 mg pirydoksyny (od 10 dnia przed początkiem okresu), najlepiej w połączeniu z witaminą B2 i magnezem.

Parametry laboratoryjne
do zbadania: witamina B6, homocysteina, profil neuro-równowagi 1.), przeciwciała tyreoglobuliny, peroksydacja lipidów (np. 8-izo-PGF2a), magnez, wapń, cynk, status kwasów tłuszczowych, żelazo (ferrytyna), równowaga kwasowo-zasadowa.

1. Określenie poziomów: Katecholaminy: adrenalina, norepinefryna i dopamina, serotonina ( tzw. hormon dobrego samopoczucia) oraz całodobowy profil kortyzolu (hormonu stresu) oraz jego antagonista, hormon antystresowy DHEA (dehydroepiandrosteron). Badanie wykonuje się ze śliny i drugiego porannego moczu.

Mądra uwaga uczestniczki z Forum: kobiety z PMS mają relatywnie za mały poziom progesteronu w stosunku do estrogenu, wynikiem czego m.in jest nadmierne zatrzymywanie miedzi, a wydalanie cynku, niezależnie od diety. Często kobiety mające problemy z progesteronem jednocześnie mają we włosach za dużo miedzi. Gdy wzrasta poziom estrogenu lub spada poziom progesteronu, wzrasta poziom kortyzolu.

Warto zerknąć:

http://zachwyconanatura.pl/rownowaga-progesteronow-estrogenowa-krem-naturalnym-progesteronem/

{jcomments off}
Odsłony: 533

Uwaga

Informacje zawarte na tych stronach nie są podręcznikiem medycyny, ani nie służą do diagnostyki lekarskiej. Są tylko zbiorem informacji dotyczących wspomagania leczenia oraz wrażają opinię ich autorów na podstawie art. 54.1 Konstytucji RP, która to gwarantuje im wolność do wyrażania swoich poglądów oraz pozyskiwania i rozpowszechniania informacji.
Sugestie zawarte tutaj zawarte są tylko i wyłącznie informacją, która może oczywiście być wykorzystana, ale każdy organizm może reagować inaczej.
Każde użycie opisanych substancji musi być skonsultowane z lekarzem. Autorzy nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za skutki zastosowania zawartych na tych stronach informacji.